Dette indlæg handler om mad. Men det handler også om oplevelser. Bare ikke oplevelser med smag. Men om fortællinger, merværdi og story telling.
For nylig købte jeg et glas honning fra Voldsgaard Honning. Det så pænt og nydeligt ud med en lille håndtegnet bi på etiketten og teksten “Koldpresset honning”, men det virkeligt interessante skete først, da jeg vendte glasset om og læste på bagsiden.På bagsiden bliver koldpresset uddybet med en kort tekst, der fortæller at koldpresset honning bliver presset i stedet for at blive slynget som anden honning. På denne måde indeholder honningen flere pollen og — underforstået naturligvis — dermed også flere sunde næringsstoffer.
Etiketten fortsætter med at fortælle om smagen og konsistensen for til sidst at skrive webadressen www.voldsgaardshonning.dk og angive et tappenummer, som jeg kan taste ind på førnævnte webside.
Og nu sker magien: Nu går min oplevelse af honningen som produkt fra at være begrænset til glas, etiket og indhold til rent faktisk også at blive en virtuel oplevelse!
Når man går ind på www.voldsgaardshonning.dk og indtaster sit tappenummer (prøv med mit glas, det har tappenr. 70039), så bliver man præsenteret for en side, der fortæller noget om honningen: farve, duft, konsistens, smag og eftersmag. Til sidst bliver også den biavler, der har leveret honning til præcis dette glas, præsenteret med navn, billede, et kort til hans bigård og en fortælling om hans forhold til bier og biavl.
Man kan sige meget om udseendet og præsentationen af det konkrete indhold på hjemmesiden, men intentionen er der ikke noget i vejen med. Målet er helt klart at skabe en oplevelse der går ud over det umiddelbare produkt. Som forbruger skal jeg føle et tilhørsforhold til producenten Voldsgaard Honning.
Honning fra Voldsgaard Honning er i forvejen et delikatesseprodukt, der kun kan købes i udvalgte specialbutikker og den koldpressede honning bliver kun fremstillet i et meget begrænset lager (101 kg. er der lavet af tapning nr. 70039 — se selv efter på siden!), så som forbruger har jeg allerede investeret meget i valget af denne honning.
På hjemmesiden bliver jeg nu præsenteret for historien om biavleren, den visuelle fremstilling af honningens smag og meget mere detailinformation, der betyder, at jeg nu i endnu højere grad føler mig knyttet til det lille firma med ambitionerne om at sælge god honning til danskerne.
Jeg må absolut rose Voldsgaard Honning for at skabe en god oplevelse omkring deres produkter. Jeg må anbefale at tage en tur omkring deres hjemmeside og læse meget mere om honning, bier, biavl og ikke mindst deres produkter. Så kan du jo selv afgøre, om du er interesseret i at købe deres varer.
God fornøjelse med den søde tand…
Lukket for kommentarer.